woensdag 7 december 2011

Vrijheid


Zo lang als ik me kan herinneren ben ik op zoek geweest naar Vrijheid. Met een vroegere vriendin kon ik hier dan ook uren over praten. Eigenlijk deden wij toen al, inmiddels al weer meer dan 20 jaar geleden, intensief aan zelfonderzoek. Weliswaar gebruikten wij in het begin het woord verlichting of zelfrealisatie nog niet maar eigenlijk was dat waar we zo naarstig naar op zoek waren. Tijdens die gesprekken wilde ik nogal eens in een soort "mystieke" toestand terecht komen.

Wij wilden Verlichting! Allebei hadden we destijds de nodige problemen met onszelf en met het leven. En daar wilden we vanaf. En beide waren we bereid om heel hard te werken om toch maar bevrijd en vooral verlicht te raken.

Want in onze ogen was Verlichting met een hoofdletter synoniem voor Vrijheid. En Vrijheid is toch wel het hoogste goed wat er te behalen valt!

Met die vriendin heb ik al lang geen contact meer. Ik hoop en wens dat het haar goed gaat.

Wat me altijd bijgebleven is, is dat ik tegen haar zei: "Op een dag zijn we vrij en dan zullen we dansen in het gras".

Om deze Vrijheid te bereiken heb ik o.a. vele therapieën en ook therapeutische opleidingen gevolgd. Dit zowel in het reguliere- als in het alternatieve circuit. Ik zeg wel eens: "Je kunt het zo gek niet bedenken of ik heb het gedaan".

Ook heb ik zeer veel gelezen over veel verschillende stromingen, manieren en methodes om toch vooral die Vrijheid maar te verwerven.
Ook de zogenaamde "spirituele markt", is mij niet vreemd. Het aanbod wordt elke dag groter en groter. Helemaal in opmaat naar 2012 is de zucht naar Verlichting bijna gemeengoed geworden.

En bijna iedereen prijst zijn/haar eigen waar als "de methode" aan om toch vooral vrijer en prettiger door het leven te gaan. En als klap op de vuurpijl zijn er zelfs die je Verlichting beloven.

En voor mijn part: " Mediteer jezelf vrij, schud jezelf naar verlichting, ontdek je ware zelf, hang een Goeroe aan, jaag mystieke ervaringen na, praat met engelen, geef je ouders of wie dan ook de schuld, geef jezelf een mooie nieuwe exotische naam, lees "De kracht van het Nu", heel je trauma, schrijf artikelen op een weblog, doe een familieopstelling, adem jezelf ruimer, wordt non-dualistisch, spreek advaitisch, sat jezelf naar sang, oh nee, dat heet satsang".

En nu gaat er door me heen dat ik misschien wat..... tsja, hoe zal ik het zeggen?

Ik wil in ieder geval zeggen: "Vooral doen al die dingen! Als je het leuk vindt tenminste. Daar is helemaal niks mis mee". Omdat we toch over het algemeen de voorkeur geven aan prettige ervaringen boven de minder prettige, zou ik vooral, zoveel mogelijk, die dingen doen waar je blij van wordt.

Maar met Vrijheid of Verlichting heeft het allemaal niks te maken. Er is geen enkele manier of methode die jou Vrijheid kan geven. Want "jij" bent zelf het "probleem" en per definitie niet vrij.

Natuurlijk kan je denkbeeldige persoonlijkheid zich tijdelijk, of zelfs langere tijd, prettiger voelen door één van bovenstaande dingen te doen. Maar dat is wat mij betreft geen Vrijheid. Vrijheid is namelijk geen ervaring. Vrijheid heeft ook niks met jou of mij als persoon te maken. En ook niet met prettig, niet prettig, leuk, niet leuk, ego, geen ego, problemen of geen problemen. Zelfs niet met verlicht of onverlicht.

In Vrijheid ben "jij" vrij van welke ervaring, gevoel en methode dan ook. In Vrijheid is er geen verlangen meer naar Vrijheid of Verlichting. Niets maar dan ook niets hoeft anders te zijn dan het is. Want je bent dan namelijk vrij van (het geloof in) jezelf en ziet dat er altijd alleen maar Vrijheid is!